Hoeveel kinderen eten van bepaalde snacks hangt af van de aangeboden portiegrootte. Met name tieners tussen 13 en 18 jaar oud zijn hier bevattelijk voor. Dit blijkt uit langlopend Amerikaans onderzoek onder ruim 30.000 kinderen tussen 2 en 18 jaar.
De onderzoekers hebben gegevens gebruikt van 4 voedselconsumptiepeilingen, die tussen 1977 en 2006 zijn uitgevoerd. In die 30 jaar tijd is de portiegrootte van energierijke voedingsmiddelen als frisdrank, snacks, fastfood en pizza flink toegenomen. Deze producten zijn tegenwoordig goed voor gemiddeld ruim een derde van de dagelijkse energie-inname van kinderen.
Uit dit onderzoek bleek, net als uit andere onderzoeken, dat jongere kinderen beter in staat zijn om hun energie-inname zelf te reguleren en niet te laten afhangen van de hoeveelheid voorgeschoteld eten. Echter, vooral bij tieners hebben grotere porties geleid tot hogere energie-innames. En bij jongens nog meer dan bij meisjes.
Bron: American Journal of Clinicial Nutrition